O nas

Cześć!

Kręci nas Wschód. Na kołach naszej niezawodnej terenówki eksplorowaliśmy Zakaukazie, Azję Centralną, Syberię czy Mongolię. Ostatnio - nawet wbrew naszej nazwie - zdecydowaliśmy się pojechać na południe, co zaowocowało objechaniem dookoła kontynentu afrykańskiego. Podróżujemy OFFroadowo bo w ten sposób trafiamy do najpiękniejszych miejsc – takich, do których nie dolecisz samolotem, nie przywiezie Cię żaden publiczny środek transportu, gdzie nie ma tłumu turystów zadeptujących resztki prawdziwej Azji. Spotkasz tam ludzi, którzy są naprawdę szczęśliwi i którzy widzą w Tobie człowieka a nie dolara.

Dlatego do każdej podróży przygotowujemy się miesiącami tak, by czas spędzony w trasie wykorzystać w 200%. Unikamy dużych miast, poszukujemy nieprzetartych szlaków, których coraz mniej na naszej pięknej planecie.

Dlaczego grupa? W pierwotnym założeniu mieliśmy jeździć w grupie. I o ile na bliskie wypady udawało nam się podróżować w większym gronie, tak na dalsze i dłuższe podróże znalezienie kompana nie należy do najprostszych. Mimo szerokozakrojonych poszukiwań kończy się to zazwyczaj stałym, 3 osobowym składem i jazdą jednym samochodem. Jednak zawsze jesteśmy otwarci na poznawanie ludzi, którzy tak jak my chcą łapać świat całymi garściami. Jeśli czujesz, że moglibyśmy się polubić – odezwij się do nas, może kolejną podróż spędzimy razem?

Jak to wszystko się zaczęło?

Marcin: Swoje pierwsze kroki stawiałem wykorzystując autostop. Nawet jeszcze nim ukończyłem szkołę podstawową moje nogi porwały mnie w dwutygodniową podróż nad jezioro. Namiot, wędka i sporo sprzętu ledwo pozwoliło mi przetrwać ten czas ale wiedziałem, że to jest dobry sposób na tropienie sensu życia. Autostopem zjeździłem kraj z południa aż po północ. Był też niewielki epizod rowerowy, bo rower dawał mi niezależność, za którego to sprawą wjechałem na szczyt Gorców (Turbacz) oraz szczyt Gór Świętokrzyskich (Łysica). Czas jednak biegł nieubłaganie lecz działał na moją korzyść. Na podwórku pojawił się Fiat 126p i właśnie takimi dwoma, bo wraz z przyjaciółmi, odbyliśmy pierwszą podróż za granice naszego pięknego kraju.

Potem było już tylko lepiej. W 2002 roku padł bowiem pomysł by podbić Indie lecz nie było do tego ani odpowiedniego samochodu ani geopolitycznych uwarunkowań. Jak po dogłębnych analizach konstrukcyjno-wytrzymałościowych w sferze samochodu, decyzja padła na Nissana Patrola Y60 tak z destynacją podróży było już trudniej. Odpuściliśmy zatem Indie i urodziła się koncepcja okrążenia Morza Śródziemnego. Skąd wziąć auto? Proste! Na pewno salon Nissana ofiaruje nam takowe by promować swoją markę..

Dominika: Od najmłodszych lat jeździłam na wakacje pod namiot. Moje destynacje to głównie Bałkany. Dzięki nim pokochałam biwaki. Gdzieś w środku z wiekiem narastały podróżnicze marzenia. Bałkany to za mało, chciałam zobaczyć świat! W liceum wybrałam profil geograficzno-historyczny a na studia obrałam kierunek – socjologia. Fascynował mnie świat natury, zwierząt ale głównie kręciły mnie obce kultury, ludzie. Uczyłam się kilku języków, niektórych bardziej ambitnie, niektórych tylko na poziomie podstawowym, tak żeby złapać jakikolwiek kontakt z drugim człowiekiem. Angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, rosyjski – pozwalają mi podczas podróży łatwiej rozumieć świat. Brak językowych oporów i próba łączenia różnych słówek to klucz do poznania innych kultur.

Już jako nastolatka kilkukrotnie wyjeżdżałam na wymiany młodzieży do Anglii, Niemiec czy Norwegii, mieszkając w domach moich gospodarzy i poznając ich świat od środka. Teraz widzę, że to były moje zaczątki obecnego couchsurfingu. Później zawodowo odwiedziłam kilka krajów Europy Zachodniej i USA. Marcin zaraził mnie Wschodem.

Razem:
Poznaliśmy się w 2007 roku. Kupiliśmy Nissana Patrola i od tej pory przemierzamy w trójkę świat. Pierwsze kroki stawialiśmy na Bałkanach ale oczywiście apetyt rósł w miarę jedzenia. Eksplorowaliśmy coraz dalsze regiony Azji … a po drodze dużo mniejszych wypadów.

Po kilku podróżach powstała ta strona, która od 2012 roku jest naszym miejscem w sieci. Dzielimy się na niej relacjami z podróży, praktycznymi wskazówkami dotyczącymi miejsc, które odwiedziliśmy. Poszerzyliśmy ją także o część blogową, by móc na bieżąco, w trakcie podróży móc dzielić się z Wami naszym spojrzeniem na świat. Mamy też stronę na Facebooku, a po każdej podróży organizujemy slajdowiska.

Uwielbiamy inspirować i pchać do przodu tych, którzy chcieliby ale znajdują wymówki, by wyruszyć w świat!

W pewnym momencie naszych podróżniczych przygód powstała nowa idea by połączyć przyjemność podróżowania z pracą. Kłębiło się to w głowie od lat, bo mieliśmy już spore doświadczenie podróżnicze, przetarte obszary dalszych krajów, którymi warto podążać a którymi nie. Początkowo zrodziło się sporo niepewności, gdyż zarabianie na pasji może przyczynić się do jej zniszczenia. Mimo wszystko wspólnie ze znajomymi stworzyliśmy BezGranic4x4. Organizacja kilkunastu imprez udowodniła, że to nie nasza droga, że kiedy Twoja pasja staje się pracą to przestaje być pasją. Ale musieliśmy spróbować, żeby się o tym przekonać. Chyba jednak wolimy być małymi odkrywcami niż wycierać ciągle te same trasy, dlatego biznes zostawiliśmy wspólnikom i wróciliśmy do tego co nas cieszy. A cieszy nas niezależne odkrywanie coraz to nowszych miejsc bez presji z tyłu głowy i bez czerpania z tego pieniędzy. Jednak pewnie zdarzy się kiedyś jakaś sytuacja, gdy coś zorganizujemy lecz będą to zapewne jedynie takie przypadki i miejsca, do których sami będziemy mieli potrzebę powrotu.

Marcin Kozłowski (hOMER)
tel. +48 721 958 314
mail: [email protected]

Miłośnik samochodów szybkich, mocnych i starych. Na co dzień zawodowy projektant dróg. Po pracy poszukuje bezdroży utrwalając kadry na fotografiach i filmach.

Dominika Kozłowska
tel. +48 697 779 708
mail: [email protected]

Zawodowo PRowiec, prywatnie fascynatka kultur, fauny, flory i fotografii. Miłośniczka tańca wszelakiego.

Pisali o nas: (wybrane artykuły)

Radio 357 / Life Guru - otwórz oczy : Afryka 27.03.2021
TVP 3 Kraków / Niecodziennik : Afryka [LINK] 16.12.2019
  Terenwizja : "Patrolem przez Afrykę" [LINK] 03.12.2019
Radio Kraków : "TransAfrica - podsumowanie" [LINK 23.11.2019
OFF-ROAD.pl : "Z Polski do RPA" [PDF] listopad 2019
Dziennik Polski : "10 miesięcy wokół Afryki" [FOTO] 18.10.2019
Radio Kraków : "TransAfrica już na półmetku" [LINK 20.07.2019
Gazeta Krakowska : "Dominika i Marcin Kozłowscy z Bochni dotarli już na południowy kraniec Afryki." [LINK] [FOTO] 25.05.2019
Radio Kraków : "O projekcie TransAfrica" [LINK]  23.02.2019
Bochnianin: "Para podróżników z Bochni chce objechać Afrykę terenówką" [LINK] 04.11.2018
Kronika Bocheńska : "TransAfrica, czyli Afryka na kołach dookoła" [FOTO] listopad 2018
OFF-ROAD.pl : "PatroCamper 4x4" [PDF] [FOTO] listopad 2018
Radio Kraków : "O projekcie TransAfrica" [LINK 15.09.2018
OFF-ROAD.pl : "Dookoła Bajkału" [LINK] [PDF] marzec 2017
Kronika Bocheńska : "Nie widzisz pyłu..." - Podróże dalekie i bliskie [LINK] [FOTO] VII/VIII 2015
OFF-ROAD.pl : "Deportowani z serca Azji" [LINK] [PDF] lipiec 2015
Powiat Bocheński : "Gdzie jest słonko kiedy nie śpi?" - Impreza OffRoad [LINK] [FOTO] 28.2015
Magazyn4x4.pl : Zwycięski film V OFF Przeglądu Wyprawowego [LINK] [FOTO] 03.2015
Globtroter. Inspiracje : "W sercu Azji" [LINK] [PDF] 02.2015
Gazeta Krakowska : "Dominika, Marcin i Krzysztof. To oni zdobyli Azję Centralną" [FOTO] 19.09.2014
GPS Nadzór : "Grupa Wschodu wróciła z Azji Centralnej" [LINK] [FOTO] 04.07.2014
Manko : "Jedwabnym Szlakiem" [LINK] [FOTO] 10.09.2014
Obywatelski Kraków : "Jedwabnym Szlakiem" [LINK] [FOTO] 10.09.2014
MojaBochnia : "Grupa Wschodu już w Centralnej Azji" [LINK] [FOTO] 05.08.2014
Bochni@nin : "Grupa Wschodu deportowana z Uzbekistanu" [LINK] [FOTO] 24.07.2014
MojaBochnia : "Terenówką do Azji na Jedwabny Szlak, chcą przemierzyć 20 tys. km" [LINK] [FOTO] 08.07.2014
BochniaiSol : "Central Asia, Silk Road 2014" [LINK] [FOTO] 08.07.2014
Bochni@nin : "Na zakupy do Afganistanu" [LINK] [FOTO] 07.07.2014
GPS Nadzór : "Monitoruj z nami Grupę Wschodu" [LINK] [FOTO] 04.07.2014
Gazeta Krakowska : "Dominika, Marcin i Krzysztof - marzyciele z Bochni chcą przejechać 20 tysięcy km przez Azję" [FOTO] 18.06.2014
Dziennik Polski: "Przez dwa miesiące będą jeździć terenówką po Azji" [LINK] [FOTO] 28.05.2014
Atlantyda Travel : "Operacja Zakaukazie 2012 - zapowiedź slajdowiska w Krakowie" [LINK] [FOTO] 03.03.2014
Islam Kraków : Operacja Zakaukazie 2012 - zapowiedź slajdowiska w Krakowie [LINK] [FOTO] 19.01.2014
Onet Podróże : Operacja Zakaukazie 2012 - zapowiedź slajdowiska w Krakowie [LINK] [FOTO] 31.01.2014
Gazeta Krakowska : Wywiad z Marcinem Kozłowskim - s.8 (Brzesko-Bochnia) [FOTO] 16.08.2013
Bochni@nin : "Dotyk Zakaukazia" - Tłumy na slajdowisku Wojtka [LINK] [FOTO] 01.03.2013
Gazeta Krakowska : "Terenówką przez magiczną Azję" - s.3 (Brzesko-Bochnia) [FOTO] 05.10.2012
Bochni@nin : Operacja Zakaukazie 2012 - fotorelacja z wyprawy do Azji [LINK] [FOTO] 03.10.2012
Bochni@nin : "Bocheńska ekipa powróciła z Zakaukazia" [LINK] [FOTO] 27.09.2012
Gazeta Krakowska : "Tysiące kilometrów przez dziką Azję" - s.1 (Brzesko-Bochnia) [FOTO] 10.08.2012
Dziennik Polski : "Przygoda ich życia" [LINK] [FOTO] 07.08.2012
Bochni@nin : "GrupaWschodu ruszyła z Rynku" [LINK] [FOTO] 02.08.2012
Bochni@nin : "Potrzebne leki i książki. Zbiórka dla Polonii" [LINK] [FOTO] 28.07.2012
Gazeta Krakowska : "Za czterema morzami" nr 127 s.4 (Brzesko-Bochnia) [FOTO] 01.06.2012
Magazyn Wyprawy4x4 : "Operacja Zakaukazie 2012" - nr 28 s.8 [FOTO] V/VI 2012

W każdym z wyjazdów często biorą udział zupełnie inne bądź nowe osoby, mimo to za każdym razem tworzymy zwartą grupę. Raczej nie podróżujemy sami. Procedury organizacji każdego kolejnego wyjazdu rozpoczynamy we dwoje i staramy się zachęcić do podróżowania nowych lub już sprawdzonych uczestników, tak więc w Grupie Wschodu podróżowała już pokaźna ilość osób: