Samochód – mechanika

Czym podróżujemy?

Nissan Patrol Long GR
Rocznik: 1993
kolor: szaro-granatowy

Narzędzie i przyjaciel naszych podróży, wierny i niezawodny Nissan Patrol, zdobywca terenów nieosiągalnych. Nasza kuchnia, nasza sypialnia, nasz wyprawowy dom. Jest z nami od początku. Znamy każdą śrubkę i każdy przewód. Jeszcze nigdy nie zdarzyło się żeby nas zawiódł a przejechał z nami dziesiątki tysięcy kilometrów, czasem w prawdziwie ekstremalnych terenowych warunkach.


MECHANIKA

Naprawy i regeneracje.

Uszczelnienie piast kół przednich wraz z regeneracją kuli. Wymiana wszystkich łożysk w tym łożysk zwrotnicy pozwala nam uznać, iż przedni most został doprowadzony do stanu ideału. Tylny nie wymagał jeszcze żadnych zabiegów. Czynności te jednak należy powtarzać co też sukcesywnie czynimy.
Chłodnica - fabryczną chłodnicę zastąpiliśmy chłodnicą wykonaną na zamówienie z grubszym rdzeniem (45mm) osadzoną w obudowie z mosiądzu.
Silnik - silnik został rozebrany i sprawdzony. Głowica została pozbawiona mikropęknięć oraz wyplanowana. Oczyszczono zawory wraz z ich gniazdami, wymieniono wszystkie uszczelniacze, regulatory zaworów, końcówki wtrysków, śruby, podkładki, paski i płyny.
Wymieniono pompę wody, zregenerowano pompę paliwa.
Węże wspomagania oraz olejowe zostały wymienione na nowe. Wymianie poddana została również chłodnica oleju.
Alternator został poddany kompleksowej regeneracji. Zostały w nim wymienione wszelkie elementy eksploatacyjne (łożyska, regulator, prostownik)
Polibusze - wymieniono fabryczne tuleje metalowo-gumowe na polibusze (panhard, wahacz, stabilizatory) oraz łączniki stabilizatorów.
Zawieszenie - zastosowano oryginalne sprężyny Nissana GU4 o zwiększonej sztywności z uwagi na przenoszenie większej masy oraz o zwiększonej długości pozwalające osiągnąć lift rzędu 5 cm.
Wahacze - fabryczne elementy zostały dodatkowo wzmocnione z uwagi na ich dość słabą wytrzymałością w terenie co skutkowało urywaniem przy nasadzie tulei.
Skrzynia biegów - wymieniono skrzynię biegów, która charakteryzowała się wysokim stopniem zużycia. Bolączką Patroli jest hałasowanie a ten egzemplarz uszkodzone miał cztery z pięciu biegów. Nowa skrzynia sprawuje się idealnie. Ustały wszelkie niepokojące hałasy.
Sprzęgło - podczas wymiany skrzyni z uwagi na pracochłonność operacji, warto było wymienić również sprzęgło. Stare, jeszcze nie do końca zużyte zastąpione zostało nowiutkim.
Rama - nie nosiła większych śladów zużycia a jedynie dwie małe nieznaczące dziurki, których postanowiliśmy nie spawać. Poddana została piaskowaniu celem usunięcia rdzawego nalotu w niektórych miejscach, a następnie ręcznie zabezpieczona warstwą antykorozyjną. Warstwa ta została następnie mechanicznie pokryta kolejną warstwą antykorozyjną, na którą napylone zostało kilka warstw czarnej farby chlorokauczukowej. Wnętrze ramy zabezpieczono konserwacją do profili zamkniętych.
Hamulce - fabryczne stalowe przewody zostały zastąpione odpowiednikiem z miedzi. W kilku miejscach zauważalna była już ich korozja. Aktualna ich forma przetrwa zdecydowanie dłużej. Zaciski hamulcowe są systematycznie regenerowane. Wymianie podlegają elementy gumowe i tłoczki z prowadnicami.
Izolacje - komorę silnika wraz z częścią podłogi od zewnątrz odseparowano matami butylowymi redukującymi przepływ wysokiej temperatury wydzielanej przez silnik i skrzynię biegów do wnętrza pojazdu. Podłoga i gródź od strony wnętrza auta została odizolowana dodatkową warstwą mat filcowych redukujących hałas.
Konserwacja nadwozia - z biegiem lat pojawiło się kilka dziur. Zrobiono kilka wstawek blacharskich, spawy zostały zabezpieczone farbą antykorozyjną a dodatkowo pokryte warstwą masy uszczelniającej. Całość pokryto farbą konserwacyjną.
Łączniki stabilizatorów - z uwagi na podniesienie zawieszenia, stare łączniki zastąpione zostały nowymi o zwiększonej długości.
Wyciągarka - skoro powstał już odpowiedni zderzak to nie pozostało nic innego jak tylko uzbroić go w narzędzie, które jest w stanie dosłownie - wyciągnąć nas z tarapatów. Na pokładzie ląduje Dragon-Winch 12000 wyposażony w zdalnie sterowanego pilota, kilkunastometrową stalową linę oraz rolki naprowadzające.
Zderzak przedni po licznych modyfikacjach otrzymał aktualną formę. Zmianom ulegał rozstaw rur, dodatkowe osłony reflektorów, ilość i położenie halogenów oraz wzmocnienie spodu.
Najpoważniejszą jego modyfikacją było utworzenie płyty pod wyciągarkę oraz montaż zaczepów haków i lin.
Snorkel - aby umożliwić pokonywanie głębszych brodów rzek zamontowaliśmy snorkel'a. To nic innego jak podniesienie wlotu powietrza do silnika na wysokość dachu oraz dodatkowe uszczelnienie całego układu dolotowego. Teraz auto można zanurzyć w wodzie po sam dach bez konsekwencji dla silnika.
Puszka filtra - fabryczna ustąpiła nowej wykonanej na zamówienie ze stali nierdzewnej. Nowa jej postać jest całkowicie hermetyczna i niezniszczalna.
Klimatyzacja - pustynie i stepy potrafią dać w kość. Uzupełniamy zatem wyposażenie naszego pojazdu montując sprężarkę klimatyzacji stosując przy tym nowe węże do połączenia pozostałego wyposażenia chłodniczego.
Akumulatory - duży pobór prądu generowany przez lodówkę i inne drobniejsze elementy wyposażenia niwelowany jest dodatkowym akumulatorem. Akumulator zabezpieczony został heblem wbudowanym we wnętrzu pojazdu, aby swobodnie można było decydować o momencie ładowania dodatkowego akumulatora. Warto zainwestować w akumulator znoszący głębokie rozładowania jednak nie w taki z najwyższych półek. Lepiej go wymienić częściej i mieć zawsze nowy niż wydać dużą kwotę i być narażonym na przypadkowe jego zniszczenie.
Żarówki - prąd należy oszczędzać. Alternator również. Dlatego miejsce fabrycznych żarówek zajęły nowoczesne żarówki LEDowe. Pojawiły się również światła do jazdy dziennej.
Zbiornik paliwa fabryczny, ustąpił miejsca nowemu zbiornikowi wykonanemu na zamówienie. Materiał to stal kwasoodporna. Zabieg ten poprzedzony podniesieniem nadwozia względem ramy o 5 cm, pozwolił na wpasowanie nieco odmiennej konstrukcji dającej 170 litrów pojemności.
Konsola dachowa wbrew pierwotnemu przekonaniu, że będę o nią uderzał głową w trudniejszym terenie, okazała się być bezinwazyjnym elementem. Doskonale sprawdza się jako miejsce dodatkowych przycisków i wskaźników a ponadto ma dwie kieszenie na mapy, papiery oraz inne drobiazgi zazwyczaj goniące bezwładnie po samochodzie. Ponadto do niej zamontowałem uchwyt kamery oraz tablet służący nawigacji. Konsola zaprojektowana została przez firmę Snorkele.pl i tam też jest dostępna w ciągłej sprzedaży.